Přehled akcí

« Říjen 2024 »
Po Út St Čt So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Neskutečná skutečnost

Technické možnosti současné fotografie jsou bezbřehé. Aparáty i obrazový software dosahují takové kvality a uživatelské jednoduchosti, že nejeden autor se s chutí nechá utopit v moři formální dokonalosti bez jakéhokoliv nápadu. Zapomíná, že umělec (na rozdíl od řemeslníka) prvoplánově neusiluje o splnění určitých technických parametrů typu jemnozrnost, ostrost či prokreslenost. Jde mu o co nejniternější sdělení, o hledání a nalezání sebe sama a sdělování svého poměru ke světu.

 

Pro absolventy Vojtěchovského ateliéru na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně Julianu Křížovou a Jakuba Vlčka není výborná technická jakost jejich snímků cílem, ale prostředkem. Využívají svých schopností, aby si pohráli s realitou a vtiskli jejímu fotografickému odrazu stopu autorského rukopisu. 

 

Jsou fotografie, které člověk přehlédne. Jiné vzbudí zvědavou pozornost, ale do dlouhodobé paměti se neuloží. Snímek dvojice Křížová-Vlček se seříznutým ledem nebo kompozice do modré vody skákající postavy jsou takového rázu, že se v divákově mozku usadí natrvalo. Je úžasné, že takového efektu dosahují díla velice mladých lidí, navíc s motivy, které nejsou ani drastické, ani „módní“. 

 

Kompozicí i barvou výrazný soubor Transcendence je tím typem fotografie, který kmitá na hranici mezi subjektivně dokumentárním pohledem na krajinu a konceptem. Na některých snímcích převažuje jedna poloha, jinde zas druhá. Ať už jsou ale zásahy do „nedotknutelnosti“ scény před objektivem i do zachyceného obrazu výraznější či nenápadnější, nikdy nejsou podbízivé a křečovité. 

 

Pojďme se blíže podívat na jeden z vystavených snímků – už zmíněný pohled na postavu nořící se do modrého bazénu. Fotografie je horizontální rovinou rozdělena na část nad a pod vodou. Hraniční čára mezi těmito dvěma světy je v podstatě neznatelná. V horní polovině cítíme intenzivní hřejivou sluneční energii, která prozářila jak středovou část snímku, tak jednotlivé lístky třepetající se ve větvích stromů. Naproti tomu chladná modř bazénu je až na místo průniku plavce do vodního živlu a série odlesků rozvlněné hladiny na dně prostorem obrazového klidu. Nohy osamělého plavce ještě ční nad vodou, zbytek jeho děla obklopeného tisícovkami bublin už proráží vodní živel. Je to skok z teplých tonů do studených, z rozhárané přírody do živlu zkroceného v nádrži zbudované lidskou rukou. Je to průnik živé bytosti do hygienické, ale mrtvé čistoty… Je to hranice mezi vědomím a nevědomím, hranice mezi životem a smrtí? Předěl mezi přirozeným a umělým? Můžeme podle vlastní nálady a uvážení v této fotografii vidět symbol nebo můžeme tuto scénu vnímat „jen“ jako formu výtvarného dokumentu. 

 

Kvalitní výstavy včetně výborné adjustáže patří k typickým rysům pražské galerie FotoGrafic. Prostor pod komínem ve Stříbrné ulici není velký a v případě rozměrných děl tohoto autorského páru se zde našlo místo pro pouhých sedm snímků. Díky tomu výstava říká přesně tak akorát, aby se člověk cítil plný dojmů a přitom nebyl přehlcený. A řekněme si otevřeně – takový zdravý cit pro míru není na umělecké scéně (zejména mezi příslušníky mladé generace) příliš obvyklý. 

 

Vystavený soubor není aktuální tvorbou. Už vloni za něj autoři získali 2. místo v soutěži Frame v kategorii In, ještě o rok dříve jeho první část předkládali jako klauzurní práci. A z tohoto konstatování pramení jedna moje obava. Křížová s Vlčkem jsou talentovaní umělci, kteří stojí na samém začátku tvůrčí cesty. Už jsem viděl dlouhou řadu šikovných vysokoškolských studentů, kteří na sebe upozornili širokou veřejnost originální absolventskou prací, aby je pak po dokončení školy pohltily běžné životní povinnosti, práce v reklamní agentuře či v novinách, případně mateřská dovolená, a oni již nic pozoruhodného nevytvořili. Držím této tvůrčí dvojici palce, aby je jejich imaginace neopustila a abychom (třeba) do roka a do dne od nich jako dárek k vánocům dostali zbrusu nový soubor. Juliano a Jakube – zkuste to brát jako zadání od svého recenzenta. 

 

 


 

 

ÚDAJE

Juliana Křížová, Jakub Vlček: Transcendence, Galerie FotoGrafic, Stříbrná 2, Praha 1, 2. 11.–7. 12. 2011, více na www.fotografic.czwww.krizovavlcek.com

...

Vloženo: 16.11.2011 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52