Aktuální článek
Zaměstnanci dopravního podniku nesmějí pykat za chyby Béma a Šteinera
Strana zelených protestuje proti tomu, aby se špatná ekonomická situace dopravního podniku řešila snižováním platů řadových zaměstnanců. Nedostatek financí pro veřejnou dopravu má jasnou příčinu – nadměrné investice do infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu a z toho vyplývají nedostatek financí pro dopravní podnik.
Zelení opakovaně poukazují na to, že nadměrné investice do infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu jdou ruku v ruce s omezováním investic do veřejné dopravy. Současné problémy dopravního podniku nejsou nečekané, na jeho nebezpečné podfinancování upozorňovala Strana zelených již v listopadu 2008 při schvalování rozpočtu pro rok 2009 a opakovaně podpořila návrhy na zvýšení provozní i investiční dotace.
„Je nejvyšší čas, aby vedení města přehodnotilo způsob, jakým rozděluje peníze do pražské dopravy. Je nepřijatelné, aby většinu rozpočtu spolkl tunel Blanka a na provoz a rozvoj veřejné dopravy peníze nebyly. Kvalitní a hustá síť veřejné dopravy tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů fungování města,“ řekla členka dopravního výboru ZHMP a předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská. Město, které sužuje kvůli automobilové dopravě nadměrný hluk a špinavý vzduch, potřebuje kvalitní a pro uživatele cenově výhodnou veřejnou dopravu.“
Za současnou situaci, kdy jde již druhým rokem téměř polovina všech peněz na dopravu v Praze do tunelu pod Stromovkou, a dotace pro dopravní podnik jsou každým rokem nižší, nese plnou odpovědnost primátor Bém a radní pro dopravu Radovan Steiner. „Pokud by si někdo měl snížit mzdu, jsou to právě radní odpovědní za finance města a dopravní politiku,“ dodala Kolínská.
„Úsporná opatření nelze dělat do nekonečna. Dopravní podnik prokazatelně snížil své náklady a dozorčí rada DP ve své zprávě za rok 2008 konstatovala, že možnosti úspor již byly vyčerpány,“ uvedl Petr Vilgus, zastupitel MČ Praha 8 a člen Rady krajské organizace SZ v Praze.
Provozní dotace je ze strany hlavního města snižována pod únosnou mez. Současně se snižováním provozních dotací a provozních nákladů dochází k navyšování objemů poskytovaných služeb (objem přepravených osob a vozových km).
Finanční problémy dopravního podniku souvisí také s vadnou koncepcí rozvoje pražského metra. Metro vedené do polí (konečná stanice metra C Letňany) nebo do míst, kde poptávka zjevně neodpovídá kapacitě metra (prodloužení metra A směrem do Motola a na letiště) s sebou nesou vysoké provozní i investiční náklady, zároveň však nepřinášejí výrazně lepší nabídku cestujícím.
Strana zelených vyzývá radu hlavního města, které je zároveň valnou hromadou Dopravního podniku HMP, aby:
1) v souladu s programovým prohlášením Rady HMP navýšilo dotaci pro veřejnou dopravu
2) iniciovalo úpravu tarifu PID tak, aby byl jednoduchý, přehledný a řídil se principem „čím více jezdíte, tím méně platíte“
3) garantovalo, že změny ve vedení tras a nasazení linek se budou realizovat teprve na základě odborné analýzy potřeb cestujících
4) předložilo výsledky externího auditu efektivity hospodaření DP k projednání zastupitelstvu hlavního města Prahy.
...
Vloženo: 08.11.2009 | Autor: Petr Vilgus, Petra Kolínská | Kategorie: Politik - pro novináře | Zpět