Fotografická kniha Praha objektivem tajné policie je v řadě ohledů výjimečná. Formou svého zpracování – grafickou úpravou a řazením snímků – vytváří dojem, že se jedná o obrazovou monografii dosud neznámého dokumentaristy. Mnohdy rozostřené fotografie se vyznačují hrubým zrnem a nepřehlédnutelnou vinětací, což společně s ne vždy dokonalou kompozicí dává dohromady originální rukopis ve stylu Miroslava Tichého. Zde však nejde o rukopis fotografa, ale především fotoeditora této knihy.
Zmíněnou publikaci vydal v letošním roce Ústav pro studium totalitních režimů. Na téměř 300 stranách jsou otištěny snímky, které mezi roky 1969 a 1989 vytvořili komunističtí tajní policisté během sledování osob podezřelých z protistátní činnosti. Obrazovou část předcházejí odborné texty Jana H. Vitvara, Pavla Žáčka a Anny Pavlíkové. V závěru knihy jsou podrobné popisky zveřejněných fotografií včetně jmen sledovaných osob, času a místa pořízení snímku a důvodů, proč byl daný člověk sledován.
Každý dokument má charakter okna do historie. Estébácký archiv představuje téměř dokonale věrný pohled na pražské ulice během normalizace. Tajní policisté totiž nevytvářeli osobní sdělení halené do subjektivní mlhy – pouze popisovali. Vidíme zde oprýskané město bez automobilů, bez reklam, bez hospůdek a bez života. Vidíme ustarané tváře lidí, jejichž pohledy se většinou zarývají do země. Vidíme Prahu takovou, jaká doopravdy byla, protože policejní fotografové bez tvůrčích záměrů a bez vědomí fotografovaných mechanicky reprodukovali svět okolo sebe takový, jaký byl.
Pokud zapomeneme na zavrženíhodné okolnosti vzniku těchto záběrů, můžeme je považovat za formu umělecké výpovědi. Náboj neobyčejnosti však do fotografií nevložili tajní policisté. Šémem, který dvacet let spícího golema probudil k životu, byl fotoeditor knihy Vladimír Bosák. Právě on objevil v hromadě popisných záběrů ty, které obsahují vedle prosté informace také nepřehlédnutelný výtvarný účinek a zařadil je způsobem, který kvality snímků podtrhuje.
Nemohu se ubránit srovnání s dneškem. Přestože máme ve zvyku mluvit o socialistickém Československu jako o policejním státu, pravý boom v rozšíření technologií umožňujících kráct lidem jejich soukromí zažíváme právě nyní. Na každé druhé budově nebo sloupu veřejného osvětlení visí kamera, digitální fotoaparát nebo fotomobil vlastní většina dětí i dospělých. Vznikají neuvěřitelná množství nepozorovaně pořízených obrázků a mě by zajímalo, jestli i tyto snímky budou jednou naši potomci považovat za podobně unikátní obrazový materiál, jako se to stalo archivu tajné komunistické policie.
Kol. autorů: Praha objektivem tajné policie. Texty Vladimír Bosák, Jan H. Vitvar, Anna Pavlíková, Miroslav Urbánek, Pavel Žáček. Fotoeditor Vladimír Bosák. Ústav pro studium totalitních režimů, Praha 2009, 288 stran, česky a anglicky, ISBN 978-80-87211-11-3. Doporučená cena 390 Kč.
...
Vloženo: 04.06.2009 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět