Přehled akcí

« Listopad 2024 »
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Na kole do práce, do školy i za zábavou

 

Zapojení cyklistiky do základního systému dopravní obsluhy Prahy patří mezi priority Strany zelených. Nejedná se samozřejmě o snahu vnutit kolo lidem, kteří jej využívat nechtějí nebo nemohou. Cílem je vyrovnat možnosti jednotlivých druhů dopravy tak, aby se jízda na kole stala reálnou alternativou k cestování autem, prostředky hromadné dopravy a k chůzi. 

Vzpomínám si, že když jsem okolo roku 2000 začínal jezdil po městě na kole, dívali se na mě řidiči a chodci jako na kuriozitu. Jako na milovníka historie, který nepochopil, že moderní člověk se po Praze pohybuje autem a „sockám“ nezbývá než jet tramvají nebo metrem.

V posledních letech zaznamenává cyklistická doprava po Praze boom. Změnu přinesly nejen zvýšené ceny paliv a parkovací zóny v centru města, ale hlavně ochota řady Pražanů udělat něco dobrého pro své město i pro sebe samotné.  

Do dnešních dní v mysli mnohých odpůrců městské cyklistiky přežívají tři mýty – 1. jízdní kolo není dopravní prostředek, ale sportovní náčiní pro rekreaci v přírodě; 2. Praha je pro cyklistiku nebezpečná; 3. Praha je pro cyklistiku nevhodná kvůli svému kopcovitému charakteru. 

V minulosti byla představa, že „kolo do města nepatří“ velmi rozšířená, v posledních letech však znatelně ustupuje ve prospěch názoru, že bicykl je v Praze  mnohdy nejrychlejším dopravním prostředkem. Ne náhodou například kurýrní služby v širším centru využívají pro spěšnou dopravu zásilek právě cyklisty. 

Bezpečnost pražské dopravy obecně není dobrá. Ohrožovaní jsou všichni – nejen cyklisté, ale i motoristé nebo chodci. Pro větší jistotu uživatelů jízdních kol je nutné budovat samostatné cyklistické trasy, mimoúrovňové přejezdy významných silničních tahů a v případě výstavby nových komunikací musí být samozřejmostí výrazně označené jízdní pruhy pro „kolaře“ (z tohoto pohledu lze pochválit cyklopruh v nově budované ulici Rohanské nábřeží). Je však třeba připomenout, že počet nehod cyklistů v Praze přes nárust intenzity dopravy dlouhodobě klesá a nyní se pohybuje okolo 120 případů ročně.

S pražským terénem nic neuděláme, proto pro určitý okruh nemocných či fyzicky slabších lidí bude jízda vlastní silou z Karlína do Bohnic jen snem. Na druhou stranu, doprava po vltavských náplavkách či po návršních sídlištích je rychlá a pohodlná v podstatě pro každého. 

Jízdu na kole lze v kopcovitém terénu našeho města kombinovat s hromadnou dopravou. V trase řady pražských kopců (včetně libeňského stoupání mezi Palmovkou a Stírkou) bylo nedávno povoleno využívat pro dopravu kol tramvají. Jinými slovy – cyklista ráno absolvuje po vlastní ose trasu Kobylisy–centrum města a večer se může i s kolem nechat „vytáhnout“ domů. Stejnou možnost dopravy kol lze využít i v metru.

Je pravda, že větší část cyklistické infrastruktury realizuje Magistrát hl. m. Prahy. Praha 8, stejně jako další městské části, se však může na rozvoji cyklistické dopravní sítě aktivně podílet a zapojit do jejího rozvoje i své občany (pokud máte zájem, můžete prostudovat stávající i plánované trasy na webu http://doprava.praha-mesto.cz, část „Praha cyklistická“ a poslat příslušné komisi svá doporučení).

Domnívám se, že Praha 8 by se po dohodě s magistrátní komisí pro cyklodopravu měla pustit do tvorby vlastního generelu, který by vedle tranzitních tras zpracoval i systém regionální a místní cyklistické dopravy. K tepnám připravovaným magistrátem by měla vzniknout síť vlásečnic, které by umožňovaly dopravu v rámci každé čtvrti naší městské části. Místní cyklistické komunikace by měla doplnit související infrastruktura – vodorovné i svislé značení či stojany. Termín dokončení plánu rozvoje sítě by měl souhlasit s termíny přípravy nového územního plánu Prahy.

Co lze dále podnikat ve prospěch rozvoje cyklodopravy v Praze 8? Náš úřad a jím zřizované organizace by měly jít příkladem v instalaci stojanů před všechny veřejné budovy. A v neposlední řadě – úřad by se měl prostřednictvím Osmičky, obecního webu a dalších informačních kanálů přihlásit k propagaci cykodopravy jako rychlé, bezpečné a všeobecně prospěšné formy pohybu po Praze 8. 

 

...

Vloženo: 17.05.2008 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52