V průběhu posledních desetiletí se v Praze kladl důraz na podporu silničních staveb. Tato praxe vycházela z teorie, že dopravním prostředkem budoucnosti bude osobní automobil a pokud postavíme dostatek silnic, okruhů a radiál, doprava po městě se urychlí. Opak je pravdou. Na vině je dramatický (a stále trvající) nárust počtu aut v Praze, který způsobil, že přes investice v řádu desítek miliard je jízda po městě přehlídkou ztraceného času stráveného v kolonách. Parkující a popojíždějící auta už dnes zaplavila každý volný kout. Lékem na tuto civilizační nemoc není výstavba dalších megalomanských silničních projektů, protože i tyto kanály se brzy “ucpou”. Pomoc přinese regulace vjezdu automobilů do Prahy a masivní investice do rozvoje veřejné dopravy.
Je jasné, že naše městská část není a nebude investorem velkých dopravních staveb. Můžeme však mít vize, plány a představy, které lze prosazovat na úrovni magistrátu. Vzhledem k tomu, že během několika následujících let bude vznikat nový územní plán Prahy, jsou úvahy na téma veřejná doprava v Praze 8 zcela na místě.
Nejvýznamnějším plánem na rozvoj veřejné dopravy v Praze 8 je prodloužení tramvajové trati ze Stírky do Bohnic. Magistrát také posuzuje studii, podle které by došlo k přímému spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6. Tramvaj by jela ze sídliště Bohnice podél zoologické zahrady k Vltavě. Troju s Podbabou by propojil tramvajový most. Obě tyto varianty by měly mimořádný význam pro dopravní obslužnost naší městské části a mají jednoznačnou podporu Strany zelených. Bohužel, přestože tuto ideu podporují místní občané i dopravní odborníci, trať se stále nestaví. Volené orgány Prahy 8 by měly vytvořit tlak na magistrát, aby tuto investici zařadil mezi prioritní akce a aby se obě varianty objevily v novém územním plánu města.
V Praze byla dlouhodobě opomíjena železnice. Až v posledních letech ožíl model, který chápe vlak jako součást pražské veřejné dopravy. Ke zrovnoprávnění vlaku s dalšími dopravními prostředky povede vybudování nových městských zastávek, které budou umístěny tak, aby umožňovaly pohodlný přestup na tramvaje, autobusy či metro. To platí i pro naší městskou část, na jejímž území dnes není žádná zastávka vlaku. Je správné, že v plánech města figuruje na předních místech obnova zastávky Karlín. Naopak zklamáním je fakt, že z priorit na nejbližší období zcela vypadla druhá plánovaná zastávka U Kříže.
Velké obavy vyvolává neexistující koncepce obsluhy oblastí, které čeká nejbouřlivější rozvoj – Rohanského a Libeňského ostrova. Bez veřejné dopravy se ostrovy stanou magnetem pro tisíce aut. Vzhledem k rozsahu zastavované plochy, množství nových obyvatel a také předpokládanému zisku z prodeje bytů by náklady na vybudování tramvajové trati či zastávek autobusu v této části Karlína měl nést developer.
...Vloženo: 25.09.2008 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět