Přehled akcí

« Listopad 2024 »
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Warhol namodro

Autorem snímku Andyho Warhola je fotograf německého původu Wolfgang Wesener. Tento umělec ještě během studií na počátku 80. let začal pracovat pro časopis Spex. O několik let později se přestěhoval do New Yorku a v barech či klubech začal vytvářet nearanžované portréty, které převážně publikoval v legendárním časopisu deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. V roce 1990 se přestěhoval do Itálie a kromě spolupráce s magazínem FAZ fotografoval pro Vanity Fair, The New Yorker, Stern a víkendové přílohy The New York Times, The Observer nebo The Telegraph. V roce 2002 se vrátil zpět do USA. Za svou kariéru nafotografoval stovky významných osobností světové politiky, vědy nebo uměleckého světa. Upřednostňuje práci s jediným světlem a středoformátovým filmovým přístrojem.

 

Obří modrý Andy s šílenou grimasou a rozjančenými vlasy na nás shlíží z neprůstřelně černé plochy a zejména díky způsobu nasvícení tvář z masa a krve připomíná lebku korunovaného kostivce. S výrazem modrého obličeje na plátně kontrastuje obličej skutečný, stejně melancholický, ale nikoliv tak rozervaný. Kdybych měl vyjádřit svůj pocit z tohoto dvojportrétu, pak tu vidíme dva umělce téhož jména – Andyho nešťastného akutně vedle Andyho nešťastného vnitřně a chronicky. Oči obou nás propichují přímým pohledem, přičemž živý umělec svými rysy i gestem rukou v mnohém připomíná ženu. Pozadí snímku je tvořeno opuštěným a temným ateliérem. Vedle plátna s modrou tváře se povalují tři čtyři polštáře červené barvy, které jakoby chtěly narušit monochromatickou harmonii a vnést do obrazu dynamiku svítivé teplé barvy. 

 

O pojmech jako "ikona " či "kultovní " a o způsobu přiřazení těchto nálepek ke konkrétním autorům a dílům si lze myslet lecos. Šeptanda o nejlepším iPhone všech dob, o dosud nenamalovaném, ale přesto úžasném obrazu nebo o geniálním umělci působícím v chatrči na Slovácku nevzniká nahodile a dost často je aktivně vytvářena samotným tvůrcem nebo jeho okolím. Důvody jsou většinou pořád stejné – touha po slávě, touha po penězích nebo touha po obou těchto modlách. Jiná věc však je, jestli ona atraktivní pověst obstojí v nejspolehlivější zkoušce – totiž v testu časem. Za kultovní lze v momentu vzniku označit cokoliv. Až po letech lze s jistotou říci, kdy se jednalo jen o marketingovou hru a kdy toto označení přistálo na správném místě. 

 

Andy Warhol a jeho dílo patří mezi nepřehlédnutelné ikony světové umělecké scény. Jeho originální zjev, jeho život a dílo, jeho fotografická tvorba, ve které se ani v nejmenším nebránil prolínání technik a do té doby neobyčejné stylizaci obrazu, to vše z něj udělalo výtvarný symbol druhé poloviny 20. století. Možná i proto se fotograf Wolfgang Wesener, který publikuje pod zkratkou wowe, rozhodl umístit na Warholův portrét i jeho vlastní vidění sama sebe. 

 

 


 

INFORMACE

Fotografie pochází z výstavy Portraits of wowe. 2. 11. 2012–6. 1. 2013; Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1; otevřeno: pondělí–pátek: 8–21 hodin, sobota–neděle: 14–20 hodin; web: www.lgp.cz.

...

Vloženo: 10.11.2012 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52