Trojský most může sloužit jako příklad fungování Prahy v minulosti. Místo úsporného projektu se střídmým rozpočtem byla zvolena varianta s atypickou konstrukcí a naddimenzovanou kapacitou čtyř pruhů. Byla ignorována odborná i laická veřejnost a zelená opozice, která Blanku s mostem kritizovala. Za pochodu došlo k zásadní změně projektu bez toho, aby byla vyhlášena nová soutěž na zhotovitele. Nefungoval stavební dozor a Pražané dostávali informace o prodražujícím se projektu bez „zbytečných“ podrobností. A konečně – most byl, je a bude symbolem Městského okruhu, problematické a zbytečné stavby, každoročně odsávající miliardy.
Politici by měli pražskou kocovinu ze sebezničujícího flámu s Blankou využít k sebereflexi. Měli by zapomenout na bombastické, ale nic neřešící stavby, jejichž návrhy jsou často staré několik desetiletí. Na stále platný projekt pokračování Blanky přes Libeň a Jarov do Malešic, podtunelování Národního muzea i na návrh vnějšího silničního obchvatu s atypickým mostem, který nebude město míjet, ale bude se jej dotýkat. Nejde o konkrétní předražený most či tunel pod Letnou. Hovořím o celkově pomýlené dopravní politice města, která místo levných efektivních řešení vznikajících na základě dohody se Středočeským krajem a státem upřednostňuje megalomanské a na pohled efektní stavby bez odpovídající funkce.
Období vlády Pavla Béma se vyznačovalo smělými vizemi a rozmáchlými plány. Zažili jsme přípravy pro kandidaturu na pořádání olympijských her, ožila výstavba metra (které místo bohnického sídliště spojilo s centrem města pole mezi Letňany a Kbely). Vize jsou nezbytnou součástí úspěšné politiky, ruku v ruce s nimi však musí jít realistický pohled na potřeby obyvatel a finanční možnosti města. V tom Bémova ODS selhávala.
Dozvuky bezuzdné rozmařilosti minulého desetiletí stále rezonují jak na magistrátu, tak v městskýchčástech. Stačí se z Troji přesunout na Palmovku, kde koalice ODS a TOP 09 připravuje výstavbu radnice Prahy 8. Bez řádné architektonické soutěže, bez diskuse s opozicí a veřejností, za podezřelých okolností připomínajících slavné kauzy. Také jde o investici převyšující miliardu a i zde je hlavním dodavatelem Metrostav. Náhoda, nebo jen méně bombastické pokračování investorského flámu z minulých let?
Článek vyšel 17. 4. 2012 v Hospodářských novinách.
...Vloženo: 17.04.2012 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět