Bariérou oddělené světy nespoutané a zkrocené vody. Civilizované koupání ve filtrovaném vyhřívaném bazénu doplněném odpadkovými koši a stanovištěm plavčíka v kontrastu se „skličující“ divokou přírodou. Zatímco v popředí čeká na platícího skotského rekreanta skvělé globální mochito z kubánského rumu, indického cukru a španělských limetek, pozadí plavci slibuje maximálně útok lochnesské příšery.
Parr patří k sociálně kritickým dokumentaristům, kteří na různých místech planety nacházejí projevy a důsledky toho, čemu ekonomové říkají strmý růst HDP, optimisté pokrok a politici prosperita pro každého. Zachycuje masový turismus, který maže národní specifika. Dokumentuje rozlézání fenoménu celosvětové uniformity a prezentuje na svých snímcích smutek a trapnou banálnost prázdnoty zabalené v luxusu. Přitom všem se však nejedná o antiglobalistickou či socialistickou agitku, ale o obrazy zachycené okem člověka, který vidí víc než jen povrchní krásu.
Pokud bychom pod tuto fotografii nedali popisek s autorovým jménem, část našich čtenářů by se možná rozohnila nad nemožným počasím, plochým světlem a trapně středovou kompozicí této průměrné fotky z výletu. Ano – autor na snímku porušil hned několik „pravidel“. Právě tyto prohřešky společně se zvoleným motivem a v kontextu dalších Parrových fotografií však dávají dohromady neveselý koktejl s názvem „Současný svět“.
2004 © Martin Parr / Magnum photos
Fotografie pochází z výstavy Martina Parra, kterou můžete navštívit do 16. května 2011 v Centru současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7. Více informací na www.dox.cz.
Vloženo: 12.03.2011 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět