Přehled akcí

« Listopad 2024 »
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Krásné obrazy všedního dne

V pražské Leica Gallery najdete až do konce října výstavu černobílých a barevných snímků Marie Šechtlové z 60. let minulého století. Zahrnuje široký záběr autorčiny tvorby od fotografií inspirovaných ilustrovanými časopisy první republiky a protektorátu až po experimenty využívající delší časy či dvojexpozici. 

 

Přiznám se, že z řady výstav v této galerii jsem trochu rozpačitý. Na vině nejsou kurátoři ani fotografové, ale její roztříštěný prostor. Celkem čtyři místnosti využívané pro představení snímků (z nichž dvě jsou nevelké a připomínají spíš chodbu), většině projektů příliš nesvědčí. Ten současný je však chytře sestaven a funkčním způsobem využívá této charakteristiky k oddělení jednotlivých tváří Šechtlové tvorby. 

 

Jednotícími prvky všech vystavených souborů jsou technická kvalita, promyšlená kompozice a zejména mistrná práce s neostrostí. Posledně jmenovaný typický rys autorčina díla je využíván způsobem, který by mohl sloužit jako vzor pro současné reportéry a dokumentaristy. Mohlo by jít o užitečnou školu pro ty, kteří mají pocit, že „správná“ fotografie má být v celé ploše řezavě ostrá.

 

Dovolím si tvorbu Marie Šechtlové rozdělit podle jednoduchého klíče: na záběry, kde lidé jsou a kde naopak chybí. Snímky bez přítomnosti člověka – ať už se jedná o „máznuté“ neonové reklamy Paříže nebo New Yorku či letecké pohledy na jihočeskou krajinu – většinou nesledují fyzický stav věcí, ale vnitřní život autorky. 

 

Ostatní tvorba, která je zaměřena na člověka, je pokračováním těch nejlepších tradic fotografie 30. a 40. let 20. století. Snímky Romů, dětí nebo aktů v domácím prostředí vyvolávají vzpomínky na Jana Lukase, Václava Jírů, Karla Ludwiga nebo na tvorbu Alexandra Hackenschmieda pro časopis Pestrý týden. 

 

Pohledy na nahé ženské tělo fotografované v protisvětle při rozvěšování prádla, ve vaně nebo ve sprše, portrét muže zachyceného přes rozbitou okenní tabulku, děti ve sněhu, které přecházejí po diagonále z jednoho rohu snímku do druhého, detail tváře ženy v rozčeřené vodě nebo chlapec za ojíněným oknem sledující tání ledu pod jeho rukou – to vše jsou motivy, které přímo reagují na to nejlepší, co u nás vznikalo v oblasti magazínové a humanistické fotografie. Závěrečný snímek, na kterém dítě s rozpřaženýma rukama utíká do náruče své maminky, je jak českou verzí závěru známé fotografické výstavy Lidská rodina. 

 


Marie Šechtlová: fotografie 1960–1970, 9. 9.–28. 10. 2010, Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1, více na www.lgp.cz

...

Vloženo: 13.09.2010 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52