Vydavatelství Kant letos uvedlo na trh publikaci Double Fantasy, která slouží jako doprovod k výstavě pořádané Galerií Rudolfinum. Na rozdíl od řady podobných katalogů jeho život nekončí společně s dernisáží. Hlavním důvodem jeho „nesmrtelnosti“ je text Marie Rakušanové, která se na 31 stranách zamýšlí nad námětem Ideální krajina v archivu paměti.
Obrazová část zahrnuje fotografie ve Švýcarsku žijícího Jana Jedličky, absolventa Vysoké školy uměleckoprůmyslové Michala Šeby a německé autorky Beaty Gütschow. Ve všech případech se jedná o fotografický pohled na krajinu způsobem, který není jen reprodukcí skutečnosti. Autoři nepopírají významné tvůrčí zásahy do obrazu, každý však tuto manipulaci provádí jinou cestou.
Jan Jedlička zde publikuje černobílé snímky z projektu Il Cerchio, který vytvořil v letech 2005–2009. Na čtvercových fotografiích, které jsou v polovině rozděleny linkou horizontu, zachycuje krajinu toskánské oblasti Maremma. Jde o místo, které – ač budí dojem přirozené přírody – bylo v minulosti zcela přetvořeno člověkem. Vše, co zde vidíme, není divočina, ale výsledek lidského činu. Snímky působí melancholickým dojmem a přestože zachycují vedle luk, či polí i vesnice, nenalezneme tu žádné lidské bytosti.
Michal Šeba v katalogu představil soubor Krajinam, pohled na přírodní motivy zachycené v noci a za rozbřesku. Jedná se o potemnělé snímky, které tu méně, tu více nechávají výsledný dojem na divákově představivosti. Šebova díla vznikají kombinací řady ostrých detailů, ze kterých následně konstruuje vysněný prostor. Částečným rozostřením některých míst autor naznačuje důležitý prvek současné umělecké tvorby – převahu vůle tvůrce nad technologií.
Beate Gütschow vytváří kompozice, které jsou na první pohled stejně skutečné jako díla klasicistních malířů. Své barevné snímky-obrazy připravuje v počítači kombinací mnoha dílčích záběrů, ze kterých skládá celkový pohled. V kompozicích se uplatňují mohutné stromy, travnaté louky, rozsáhlé vodní plochy a do těchto scén jsou zasazeni lidé. Až při detailním pohledu zaznamenáme soudobé prvky – oblečení osob, provizorní přístřešky či haldy stavebního materiálu ukryté pod plachtou.
Samostatnou kapitolou katalogu je textová část Petra Nedomy a Marie Rakušanové. Jako každá vědecká disciplina, i historie a teorie umění má svůj odborný slovník a tradiční formu psaného projevu. Někteří autoři těchto prvků nadužívají do té míry, že jejich texty jsou stravitelné pro omezený okruh čtenářů. Rakušanová má ten dar, že své názory, poutavá propojení historických a současných umělců, jejich tvorby a teoretického odkazu dokáže zabalit do formy přístupné i poučenému laikovi. Tím nechci říct, že její text je lehkým čtením. Autorka však nevytváří zbytečné bariéry, které by od čtení odradily všechny bez doktorátu z dějin umění.
ÚDAJE
Double Fantasy, katalog k stejnojmenné výstavě pořádané Galerií Rudolfinum, autoři Jan Jedlička, Michal Šeba a Beate Gütschow, autoři textů Petr Nedoma a Marie Rakušanová, vydal Kant, rozsah 112 stran, 185×240 mm, vydání 2010, první, doporučená cena 460 Kč.
...Vloženo: 07.06.2010 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět