Zapojení cyklistiky do základního systému dopravní obsluhy Prahy patří mezi priority Strany zelených. Nejedná se samozřejmě o snahu vnutit kolo lidem, kteří jej využívat nechtějí nebo nemohou. Cílem je vyrovnat možnosti jednotlivých druhů dopravy tak, aby se jízda na kole stala reálnou alternativou k cestování autem, prostředky hromadné dopravy a k chůzi.
Vzpomínám si, že když jsem okolo roku 2000 začínal jezdil po městě na kole, dívali se na mě řidiči a chodci jako na kuriozitu. Jako na milovníka historie, který nepochopil, že moderní člověk se po Praze pohybuje autem a „sockám“ nezbývá, než jet tramvají nebo metrem. V posledních letech zaznamenává cyklistická doprava po Praze boom. Změnu přinesly nejen zvýšené ceny paliv a parkovací zóny v centru města, ale hlavně ochota řady Pražanů udělat něco dobrého pro své město i pro sebe samotné.
Do dnešních dní v mysli mnohých odpůrců městské cyklistiky přežívají tři mýty – 1. jízdní kolo není dopravní prostředek, ale sportovní náčiní pro rekreaci v přírodě; 2. Praha je pro cyklistiku nebezpečná; 3. Praha je pro cyklistiku nevhodná kvůli svému kopcovitému charakteru. V minulosti byla představa, že „kolo do města nepatří“ velmi rozšířená, v posledních letech však znatelně ustupuje ve prospěch názoru, že bicykl je v Praze mnohdy nejrychlejším dopravním prostředkem. Ne náhodou například kurýrní služby v širším centru využívají pro spěšnou dopravu zásilek právě cyklisty.
Bezpečnost pražské dopravy obecně není dobrá. Ohrožovaní jsou všichni – nejen cyklisté, ale i motoristé nebo chodci. Pro větší jistotu uživatelů jízdních kol je nutné budovat samostatné cyklistické trasy, mimoúrovňové přejezdy významných silničních tahů a v případě výstavby nových komunikací musí být samozřejmostí výrazně označené jízdní pruhy pro „kolaře“ (z tohoto pohledu lze pochválit cyklopruh v nově budované ulici Rohanské nábřeží). Je však třeba připomenout, že počet nehod cyklistů v Praze přes nárůst intenzity dopravy dlouhodobě klesá a nyní se pohybuje okolo 120 případů ročně.
S pražským terénem nic neuděláme, proto pro určitý okruh nemocných či fyzicky slabších lidí bude jízda vlastní silou z Karlína do Bohnic jen snem. Na druhou stranu, doprava po vltavských náplavkách či po návršních sídlištích je rychlá a pohodlná v podstatě pro každého. Jízdu na kole lze v kopcovitém terénu našeho města kombinovat s hromadnou dopravou. V trase řady pražských kopců (včetně libeňského stoupání mezi Palmovkou a Stírkou) bylo nedávno povoleno využívat pro dopravu kol tramvají. Jinými slovy – cyklista ráno absolvuje po vlastní ose trasu Kobylisy – centrum města a večer se může i s kolem nechat „vytáhnout“ domů. Stejnou možnost dopravy kol lze využít i v metru.
Je pravda, že větší část cyklistické infrastruktury realizuje Magistrát hl. m. Prahy. Praha 8, stejně jako další městské části, se však může na rozvoji cyklistické dopravní sítě aktivně podílet a zapojit do jejího rozvoje i své občany (pokud máte zájem, můžete prostudovat stávající i plánované trasy na webu http://doprava.praha-mesto.cz, část „Praha cyklistická“ a poslat příslušné komisi svá doporučení).
Domnívám se, že Praha 8 by se po dohodě s magistrátní komisí pro cyklodopravu měla pustit do tvorby vlastního generelu, který by vedle tranzitních tras zpracoval i systém regionální a místní cyklistické dopravy. K tepnám připravovaným magistrátem by měla vzniknout síť vlásečnic, které by umožňovaly dopravu v rámci každé čtvrti naší městské části. Místní cyklistické komunikace by měla doplnit související infrastruktura – vodorovné i svislé značení či stojany. Termín dokončení plánu rozvoje sítě by měl souhlasit s termíny přípravy nového územního plánu Prahy.
Co lze dále podnikat ve prospěch rozvoje cyklodopravy v Praze 8? Náš úřad a jím zřizované organizace by měly jít příkladem v instalaci stojanů před všechny veřejné budovy. A v neposlední řadě – úřad by se měl prostřednictvím Osmičky, obecního webu a dalších informačních kanálů přihlásit k propagaci cyklodopravy jako rychlé, bezpečné a všeobecně prospěšné formy pohybu po Praze 8.
...Vloženo: 17.06.2008 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět