V Praze se v posledním roce začal rozvíjet systém placeného parkování. Prahu 8 postupně obklopují městské části, které zpoplatnily stání vozidel na ulicích a je logické, že diskuze na toto téma se rozbíhá i na naší radnici. S ostatními stranami se zelení shodnou na tom, že auta ve městě představují problém. Lišit se zřejmě budeme v návrhu řešení.
Individuální automobilová doprava je hlavním viníkem enormního zatížení Pražanů hlukem a znečištěným ovzduším. Jedoucí i stojící vozidla brání v pohybu těm, pro které jsou městské ulice hlavně určené – chodcům a cyklistům. Podle mého názoru současná úroveň automobilismu porušuje jedno ze základních pravidel demokracie, které by šlo parafrázovat slovy “svoboda motoristy končí tam, kde začíná svoboda chodců”.
Od roku 1989 počet aut v Praze dramaticky narůstá a vývoj statistik nenaznačuje změnu tohoto trendu. Životní úroveň Pražanů roste, služební auto patří k běžným druhům benefitu ve většině manažerských pozic. Zakrátko začnou do Evropy proudit čínská vozidla za méně než 150 000 Kč. Pořídit si auto bude stále jednodušší. Tímto obšírným úvodem chci naznačit bláhovost představ, podle kterých nové silnice, tunely, podzemní garáže nebo parkovací zóny natrvalo vyřeší problém s automobily. Zelení vidí cestu v investicích do veřejné, cyklistické a pěší dopravy společně se zpoplatněním stání aut. Podporujeme vznik parkovací zóny v širším centru Prahy, do kterého počítáme i Karlín a Libeň. Za nesmyslné však považujeme zavádění regulačních opatření na úrovni městských částí bez koordinace s magistrátem a okolními radnicemi (což je bohužel současný stav). Vznik parkovací zóny musí provázet výstavba odstavných parkovišť P+R u zastávek veřejné dopravy na příjezdových silnicích do Prahy. Takové věci samozřejmě naše městská část sama nedokáže, její zvolení zástupci však mohou působit na pražský magistrát, aby tyto projekty podpořil. Zřízení parkovací zóny má ještě jednu podmínku – rovnost všech vlastníků aut před zákonem. Bohužel, tato rovnost ve stávajících parkovacích zónách v Praze neplatí. Před několika měsíci rada hl. m. Prahy schválila usnesení, kterým všichni členové celopražského zastupitelstva a pražští starostové dostali parkovací kartu prakticky zadarmo.
Podzemní garáže v zásadě neodmítáme, za užitečné je však považujeme jen tam, kde není jiné řešení a kde jejich výstavbou nedojde ke zvýšení intenzity dopravy. Podzemní garáže však nepovažujeme za skutečné řešení problému parkování – výstavba takových objektů je drahá, budou je stavět soukromé firmy a z logiky věci cena parkovného bude muset být vysoká. Každopádně půjde o projekty, které budou výhodné pro provozovatele garáží, nikoliv pro občany nebo městskou část. Levnější řešení – parkovací domy – do širšího centra nepatří. Své místo však mohou mít mimo blokovou uliční síť na sídlištích.
Naději vidí zelení v rozumném plánování každé nové zástavby. Přednost musí dostat projekty šetrné ke svému okolí. V této souvislosti nelze nezmínit připravovanou zástavbu Rohanského ostrova obytnými a kancelářskými bloky. Považujeme tento projekt za přesný opak toho, co by bylo pro tuto oblast vhodné. Místo volné parkové plochy, která by své okolí nezatížila, je zde připravováno řešení, které masivně zvýší tlak jak na parkovací místa, tak na kapacitu komunikací. Za krok směřující k uvolnění náporu aut na širší centrum považujeme podporu veřejné dopravy včetně vnitroměstských vlakových linek. Měla by se zahustit síť tramvajových, autobusových a vlakových zastávek (v Praze 8 není ani jedno nádraží!), aby MHD byla dosažitelná pro každého. Investice by měly směřovat do infrastruktury pro cyklisty a chodce. Kolo a vlastní nohy jsou šetrnými druhy dopravy a pro určitou skupinu Pražanů představují příjemnější alternativu k autu. Neobtěžují své okolí hlukem ani emisemi, vyžadují v porovnání s automobily řádově nižší investice a minimální zábor veřejného prostranství.
...Vloženo: 12.02.2008 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět