Přehled akcí

« Prosinec 2024 »
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Funkeho Kolín: Festival nad Labem

Cesta vlakem do Kolína vede okolo tamní elektrárny. Jednoduchou budovu bez ozdob a s vysokým komínem, na které dnešní člověk vidí pramálo zajímavého, vnímali ve 30. letech 20. století avantgardní fotografové jako symbol pokroku v architektuře. Bienále Funkeho Kolín svým názvem odkazuje na významného českého umělce, který působil právě v tomto středočeském městě. 


Letošní, již osmý ročník festivalu Funkeho Kolín měl podtitul Stopy a záznamy. V centru Kolína jeho organizátoři přichystali 11 výstavních prostorů, které hostily díla 26 autorů. Kromě klasických zvětšenin a tisků zde byly k vidění kombinace fotografií s grafikou a trojrozměrnými předměty či videoart.

 

Z galerie do galerie

V úžasném prostoru pod hledištěm městského divadla vystavil Jáchym Kliment své experimentální krajiny. Bohužel, intenzivní barevnost této síně dokonale překřičela přemýšlivý a nesnadno čitelný pohled autora na svět okolo nás. Věřím tomu, že v klidnějším prostředí by jeho vylidněné scény zapůsobily výrazněji. 

 

Ve stejné budově, jen o několik pater výše, byly k vidění tři videoartová díla. Z nich mě nejvíce zaujala montáž reklamních spotů s názvem True story od Terezy Velíkové. Tato fimová freska v několika minutách představuje neskutečně skutečný obraz muže a ženy – vidění světa úhlem a prostředky marketingových manipulátorů. Jedná se o svět, který se vyznačuje zářivou čistotou, nádhernou svěžestí, nevázanou odvázanou intenzitou a to vše je opatřené dvojitými křidélky. Film Terezy Velíkové překvapivým způsobem odhaluje reklamu jako profesionálního lháře. Málokdo z nás – každodenních příjemců televizní reklamy – si uvědomuje, jak toto médium námi manipuluje. Nepodsouvá nám jen prostou koupi produktu nebo služby, ale jak novodobé náboženství nám podsouvá životní cíle a prostředky, jakými jich máme dosáhnout.

 

Markéta Kinterová představila konceptuální soubor, v rámci kterého zaznamenala nejrůznější nápisy, symboly a sdělení objevující se na veřejných místech. Vzkazy, které jsou často určeny konkrétní osobě, však bez znalosti kontextu získávají obecnou platnost. Jsou to obrazové důkazy, že člověk má neutuchající touhu ovlivňovat a dotvářet své okolí. Nápisy jako “Příště je facka” nebo “Bém má zlý voči” zůstanou natrvalo v mé paměti.

 

Mimořádným námětem k přemýšlení o možnostech a limitech digitální manipulace s fotografiemi je soubor Ivarse Gravlejse. Tento lotyšský fotograf během roční reportérské praxe v Pražském deníku zaznamenával nejrůznější události. Své snímky před publikováním počítačově dotvářel tak, aby byly zajímavější. Někdy se jednalo jen o pár odretušovaných knoflíků na košili slavného spisovatele, jindy počítačově zahustil provoz na dálnici přidáním několika aut, na triko vyfotografované osoby umístil nápis s osobním sdělením nebo na podvečerní nebe nakopíroval hejno ptáků. Výstava, na které srovnává stav originální fotografie před zásahem a po něm, vyvolává otázky, jak moc můžeme věřit obrazovým zprávám ve sdělovacích prostředcích, když je manipulace tak snadná. 

 

Lukáš Prokůpek představil v nejmenší kolínské galerii (čtvercová místnost o hraně zhruba 2,5 metrů) projekt 55. Velice silné a osobní angažovaností nabité fotografie vznikly jako školní zadání na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Autor 11 týdnů prožíval zkušenost, jakou má málokdo z nás – trávil noc v přírodě pod širým nebem. Z tohoto pobytu vzniklo několik řad barevných záběrů, na kterých vidíme jak autora samotného, tak jeho společníky, přírodní jevy, světla, stíny a temná zákoutí. Prokůpkovy fotografie patří podle mého názoru k nejzajímavějším projektům letošního Funkeho Kolína. 

 

 

Jistoty a hledání Funkeho Kolína

Kolín je pro pořádání fotografického festivalu ideální. Je dostatečně malý na to, aby zájemce o umění dokázal vše zajímavé navštívit pěšky během jediného dne. Je snadno dostupný z velkých měst, odkud proudí hlavní část festivalových návštěvníků. A má slavnou fotografickou tradici, na kterou lze odkazovat – namátkou vedle Jaromíra Funka jmenujme Josefa Sudka nebo Eugena Wiškovského.

 

Tohoto potenciálu bohužel Funkeho Kolín zatím nevyužívá. Týden po vernisážovém víkendu jsem v ulicích města nenašel jedinou upoutávku, jediný transparent či plakát, který by upozorňoval na probíhající výstavy. Obávám se, že naprostá většina obyvatel Kolína o konání „jejich“ fotografického festivalu nic netuší. Některé výstavní prostory – např. institut D.I.V.O. – byly před veřejností dokonale utajené a jejich hledání připomínalo populární hru geocaching. A to jsem ještě nezmínil fakt, že vniknutí do uzavřených prostor soukromého rodinného domku bez jakéhokoliv označení vyžadovalo z mé strany i nemalou dávku osobní drzosti.

 

Otázkou je, proč Funkeho Kolín není ani po osmi ročnících suverénní a usazenou přehlídkou experimentální tvorby? Proč celý festival není tak výborný jako jeho katalog, jehož grafickou úpravu vytvořil Jan Šerých? Protože znám nasazení a schopnosti organizátorů festivalu, věřím, že za problémem nestojí jejich neodbornost, ale nedostatečná podpora ze strany města a sponzorů. Nerozumím tomu, proč Středočeský kraj a Kolín nevyužívají akce k vlastnímu sebezviditelnění. Proč tamní politiky neláká být součástí kulturní události, která má potenciál stát se významnou přehlídkou v rámci středoevropského regionu? A co sponzoři – například významná francouzsko-japonská automobilka, která v Kolíně působí? Ani ona není ochotná věnovat promile ze svého zisku do podpory prestižního uměleckého festivalu? 

 

Osmý ročník festivalu je za námi a já se – přes kritické připomínky – už dnes těším na 9. ročník Funkeho Kolína. 

...

Vloženo: 02.11.2009 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52