Přehled akcí

« Prosinec 2024 »
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Autem? Veřejnou dopravou? I letos na kole!

Proč jezdit po městě na kole?

Šetříte čas

Šetříte peníze za palivo a jízdné

Prospíváte svému zdraví

Poznáte své město

Jízdou na kole neubližujete svému okolí

 

 


 

 

Cyklistika v Praze nyní zažívá prudký rozvoj. Po desetiletích, kdy byli jezdci na kolech v běžném provozu považováni za blázny, sebevrahy a exoty, si úředníci a veřejnost začínají zvykat na tento druh dopravy. S nastupujícím jarem ulice naší městké části zaplavily tisíce nových cyklistů, kteří se rozhodli vyzkoušet si pohled na Prahu ze sedla bicyklu. Stále více lidí zjišťuje, že jízda na kole do centra města je rychlejší a příjemnější alternativa k popojíždění autem v zácpě, složitému a drahému parkování nebo k cestování přeplněným metrem. 

 

Změny v ulicích

Cyklodoprava nabírá dech i v Praze 8. Za poslední rok zde spatřily světlo světa nové stezky a pruhy. Namátkou připomeňme trasu A2 Thomayerovými sady, A26 z Elsnicova náměstí do Vysočan nebo úsek A283 propojující Ládví s Ďáblickým hájem. Připravuje se oficiální otevření trasy A25, která prochází jedním ze starých železničních tunelů pod Vítkovem. Došlo k zprovoznění cyklopruhů na Rohanském nábřeží a v libeňské části ulice Českomoravská i několika společných vyhrazených pruhů pro autobusy a cyklisty.

 

Naše městská část se díky výstavbě mediálně známé vysočanské trasy A26 propojila s východem Prahy a Středočeským krajem. Stezka je vybudovaná na tělese bývalé železniční vlečky a nabízí zcela unikátní pohled na neznámou tvář našeho města. Díky nemalé investici do tohoto projektu se dnes cyklisté (ale také pěší turisté, “pejskaři”...) vyhnou rušným a nebezpečným ulicím Českomoravská a Poděbradská. 

 

Praha postupně buduje cyklistickou infrastrukturu pro různé typy uživatelů. Vedle rekreačních jezdců, kterým vyhovují od aut oddělené stezky, jdou investice i do cyklopruhů, které jsou určeny pro otrlejší. Na řadě míst – třeba na Rohanském ostrově – si cyklista může vybrat, jestli zvolí rychlejší jízdu společně s auty nebo pohodovější cestu po samostatné stezce.

 

Byl vytvořen generel pražské cyklodopravy a je velká naděje, že síť páteřních tras se dostane do závazné části územního plánu. Bohužel, cyklodopravě v celé Praze nyní chybí dvě zásadní věci – politická podpora vedení magistrátu a vize, jak její rozvoj v dohledné době zaplatit. 

 

Na řadě míst vznikla v minulosti nelogická řešení průjezdu cyklistů. Někdy je za tím snaha ušetřit, jindy byrokratický přístup zodpovědných úředníků, v drtivé většině případů je však vinen tradiční protivník dobrých nápadů v Praze 8 – komplikované vlastnictví pozemků. Zejména na severu Prahy 8 zdánlivě bezproblémové úseky naplánovaných cyklotras procházejí místy, kde (s nadsázkou) každý metr patří někomu jinému. Developerské firmě, devadesátiletým restituentům, státu, firmě v likvidaci...

 

 

Změny v myšlení

Veřejná místa našeho města musí společně sdílet auta, kola a chodci. Tyto skupiny se na sebe občas dívají nevraživě. Pravdou je, že jsou vzájemnými partnery, kteří k sobě musí najít patřičný respekt. Motoristé časem pochopí, že město není závodní okruh. Cyklisté a chodci zjistí, že vzájemnými ohledy a slušností nic neztrácejí, ale naopak získávají. 

Vedle ”draků” na sportovních kolech a v přiléhavých trikotech polepených logy známých firem se na pražských ulicích čím dál častěji objevuje jiný typ cyklistů. Jsou to běžní lidé, kterým nejde o to  pokořit rekord trati, ale bez spěchu se dostat z bodu A do bodu B. Přibývají jezdci na praktických skládacích kolech, na elektrokolech i ti, kteří do ulic vyjedou v saku či společenských šatech. 

 

 

Jak dále

První novinka pro letošní rok je neradostná. Vzhledem k dramatickým změnám na pražském magistrátu, které proběhly na přelomu roku, cyklistika přišla jak o své podporovatele z řad celoměstských radních, tak o významnou část svého rozpočtu. Praha každoročně investuje miliardy do silničních staveb i do veřejné dopravy a já věřím tomu, že se najdou řádově desítky milionů, které zásadním způsobem pomohou další výstavbě stezek a pruhů.

 

Praha teprve nedávno začala splácet dluh cyklistům. Například londýnská cyklodoprava se probouzela dlouhých třicet let a nejvýznamnějším impulzem k jejímu rozvoji bylo až zavedení mýta na vjezd do centra v roce 2002. Proto by nyní nebylo fér porovnávat kvalitu naší cyklistické infrastruktury s Dánskem, nizozemským Amsterdamem nebo americkým Portlandem. Praha má však tu výhodu, že může čerpat inspiraci od těchto měst.

 

Děkuji všem, kteří zareagovali na mou loňskou výzvu a připomínkovali rozvoj pražské dopravní sítě. Žádný z návrhů neskončil v koši a část z nich se promítla do celopražského generelu. 

 

Máte zájem dále pomoct rozvoji cyklodopravy v našem městě? Seznamte se se základními stavebními kameny pražské cyklodopravy, s vašimi právy i povinnostmi a s plány rozvoje na adrese http://cyklo.praha-mesto.cz. Přicházejte s nápady na další cyklistická spojení. A hlavně – chcete-li, aby politici a úředníci nacházeli více pochopení pro potřeby cyklistů, podpořite své přání jednoduchou věcí – jezděte po Praze na kole. Čím více nás bude, tím obtížněji budou lidé na zodpovědných místech zdůvodňovat, proč jde na silniční stavby řádově více penez než na cyklodopravní síť.

 

...

Vloženo: 07.04.2010 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Politik - pro občany | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52