Přehled akcí

« Leden 2018 »
Po Út St Čt So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Tereza z Evropy

Tereza z Davle je neobyčejný úkaz na českém uměleckém nebi. Tato drobná pětatřicetiletá žena vyvolává svým dílem spor mezi kritiky. Jedni znechuceně mluví o banálních nahotinkách, druzí o bezprostřední fotografii vytvářené ne hlavou, ale srdcem. 

 

Aktuální tvorbu Tereza minulý měsíc představila na výstavě Grandhotel v pražské galerii Leica. V lehce dekadentním prostředí secesního hotelu Evropa nafotografovala sérii několika desítek komorních aktů. Ve spolupráci s modelkami se zmocnila hotelu a vytvořila mezi jeho stěnami mimořádný ostrov intimity, něhy a nenucenosti. Ženy opanovaly tento prostor a výsledkem jejich snažení je soubor nabitý specifickou atmosférou a osobitým autorským rukopisem. 

 

Tereza netvoří podle manuálů, které se jí nabízejí v odborné literatuře z minulého století. S odzbrojujícím sebevědomím ignoruje poučky o „správném“ objektivu pro zachycení lidského těla nebo o zásadách „vhodného“ svícení. Neváhá fotografovat z těsné blízkosti či v protisvětle a přitom neřeší otázku neprokreslených detailů či deformací. V dnešní digitální době, kdy technicky brilantní záběr dokáže exponovat každý fotomobil, záměrně (či spíš podvědomě) pracuje tak, že využívá všech typických atributů a možností analogové fotografie. 

 

Tereza z Davle – autorka bez odborného vzdělání, zato ale s autentickou cestou k tvůrčí fotografii – silně dráždí tím, že nám ve svých snímcích nemá potřebu sdělovat velké pravdy. Nezabývá se životem a smrtí, lidskou identitou ani nám v obrazech nevypráví vše o depresích její rozbouřené mysli. Proti konceptuálním projektům staví autenticitu. Těm, kteří vidí brilantní techniku jako středobod umělcova zájmu zas oponuje do očí bijícím postojem, že důležitější je obsah snímku a ne jeho technologické zpracování. 

 

Její modelky svými postoji, výrazy, rekvizitami i zasazením do prostředí vyvolávají dojem éterických andělů lehce střižených odpočívajícími kurtizánami. I tento střet nevinné a zkušené krásy podněcuje divákovu fantazii a burcuje jej k touze převyprávět fotografie jako poutavý příběh. Většina vystavených zvětšenin má sílu pohltit návštěvníka galerie a nabídnout mu dočasné myšlenkové útočiště v hotelu divů a za zrcadlem. 

 

V čem vidím potenciální ohrožení „značky“ Tereza z Davle? Je tím paradoxně její technická profesionalizace. V porovnání s knihou Feminissimo se autorka posunula o značný krok kupředu. Držím jí palce, aby si její snímky nadále udržely ducha nevázaného tvůrčího „řádění“ fotografky a modelů a aby onu poutavou a neobyčejnou atmosféru nevystřídal uhlazený standard.

 


Tereza z Davle: Grandhotel; 7. 4.–1. 5. 2011; Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1. Kurátor Adolf Zika. 

...

Vloženo: 20.04.2011 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52