Přehled akcí

« Březen 2024 »
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Fotografie v období protektorátu Čechy a Morava 3/3

Pokračování z Fotografie v období protektorátu Čechy a Morava 2/3

 

 


 

 

Pokud si odmyslím několik výjimečných osobností, jsou protektorátní časy v porovnání s předválečným obdobím nepochybně dobou bez znatelného kvalitativního růstu. Schopný a fotografii oddaný tvůrce však dokáže tvořit za jakéhokoliv režimu a pokud se ve své tvorbě nenechá strhnout dobově poplatnými náměty, jeho dílo trvá a bude trvat. Českou fotografii zachraňovali dvě skupiny tvůrců – první, tvořená kvalitními fotografy minulých let, kteří přes osudové změny a případná rizika dále pokračovali v hodnotné práci. A druhá – skupina fotografů, kteří v časech protektorátu po tvůrčí stránce dospívali a často od jiných oborů (díky uzavření vysokých škol a snaze se vyhnout pracovnímu nasazení) přecházeli k fotografii.

 

První skupina měla ztíženou pozici mimo jiné i v tom, že jejich značná část v období před druhou světovou válkou byla ovlivněna směry a idejemi, které byly pro nastupující fašistický režim nepřijatelné. Počínajíc "jednou z nejnebezpečnějších forem zvrhlého umění " – surrealizmem (Štyrský, Reichmann, Skupina Ra), temným symbolizmem Wiškovského, konstruktivistickými kompozicemi Funkeho až po tvorbu silně levicových skupin (Levá fronta), otevřeně obdivujících bolševismus a Sovětský svaz.

 

Česká fotografie v období druhé světové války mnohé ztratila, ale i ledacos získala. Mezi ztráty je třeba počítat kromě násilných i přirozených úmrtí fotografů (Jaromír Funke, Jaroslav Fabinger, Jindřich Štyrský, Pavel Altschul, Jiří Jelínek, Rudolf Kohn, Otto Schlosser, Karel Stehlík...) především obecnou ztrátu novátorské touhy tvořit něco převratného a nekonvenčního, prvorepublikového tempa, na které se už nepodařilo nikdy navázat. Naproti tomu měla možnost se zaměřit na důkladné mapování krajiny a památek českých zemí a získala také osobní zkušenost s dokumentací války a pouličních bojů (téma do té doby v české fotografii zcela cizí). Válečná doba rovněž působila jako tvůrčí impuls na fotografy inklinující k surrealismu. Kniha Na jehlách těchto dní stejně jako hledání nadreality ve fotografiích členů Skupiny Ra, Skupiny 42 nebo Sedm v říjnu – to vše jsou důkazy toho, že období protektorátu nebyl jen strach a deprese, ale i přátelství, umělecká spolupráce, touha tvořit bez ohledu na společenské a politické poměry. 

 

V této práci jistě mnohé chybí, některá témata jsou zmíněna jen okrajově a některá jsou pominuta úplně. Každá kapitola si přímo říká o ještě detailnější probádání, o samostatnou zvláštní práci, zejména fotografie státního prezidenta, postava Karla Hájka a protektorátní tisk vůbec by si zasloužily podrobnější rozbor. Pro člověka, kterého protektorátní doba vzrušuje a kdo nelituje hodin strávených po archivech  jde o náměty jako šité na míru. Šlo o zvláštních šest let. Tehdejší situace byla v něčem podobná situaci po roce 1968, něčím zcela jiná, ale hlavně absurdní a nenormální. A co je nenormální, to je lákavé.

 

 

 


 

 

POUŽITÁ LITERATURA

* Birgus, Vladimír: Hořká léta. Evropa 1939–47 očima českých fotografů, Institut tvůrčí fotografie SU a Správa Pražského hradu, Opava, Praha 1995.

* Birgus, Vladimír - Marco, Jindřich: Hořká léta. Evropa 1945–47, Orbis, Praha 1995.

* Čapek, Karel: Masaryk ve fotografii. Nakladatelství Orbis-Čin, Praha 1937.

* Doležal, Jiří: Česká kultura za protektorátu – školství, písemnictví, kinematografie. Národní filmový archiv, Praha 1996.

* Donald, Callum Mac a kolektiv: Praha ve stínu hákového kříže. Melantrich, Praha 1995.

* Doskočil, Karel: Srdce Prahy v plamenech – 106 snímků Oldřicha Smoly z květnové revoluce. Universum Č.A.T., Praha, 1946.

* Dufek, Antonín a kolektiv: Jaromír Funke – průkopník fotografické avantgardy – katalog výstavy, Moravská galerie, Brno 1996.

* Gebhart, Jan: Dramatické i všední dny protektorátu. Themis, Praha 1996.

* Hájek, Karel a kolektiv: Jihočech Emil Hácha – obraz domova, rodu a života pana státního prezidenta. Jihočeské vydavatelské a nakladatelské družstvo v (Českých) Budějovicích 1942.

* Heisler, Jindřich: Na jehlách těchto dní. Vydal Fr. Borový, Praha 1941,1945. 

* Heiss, Friedrich: Der Sieg im Westen, Ein Bericht vom Kampf des deutschen Volksheeres in Holland, Belgien und Frankreich, Volk und Reich. Verlag Prag, Praha 1943.

* Hrubín, František: Památník Pražského povstání 1945. Práce, 1946.

* Chocholová, Blanka: Karel Ludwig – archiv 1939–1948. Katalog výstavy, Pražský dům fotografie, Praha 1997.

* Chocholová, Blanka: Životní a tvůrčí podněty fotografa Václava Chocholy. Diplomová práce, FAMU, Praha 1980.

* Kirschner, Zdeněk: Ladislav Sitenský. Nakladatelství Dita, Praha 1997.

* Kolektiv autorů: Československá novinářská fotografie. Československý svaz novinářů v redakci Interpress, Praha 1989.

* Kolektiv autorů: Dvacet let československé armády v osvobozeném státě. Fotografie Jiří Jeníček, Svaz čs. důstojnictva, Praha 1938.

* Kolektiv autorů: Naše vlast v obrazech. Práce, Praha 1948.

* Kolektiv autorů: Pardubice MCMXL. Městská rada Pardubická a Václav Horký, Pardubice 1940.

* Matějček, Antonín: Národ sobě. Melantrich, Praha 1942 (2. vydání).

* Neff, Ondřej: Emil Fafek – 40 let reportérem. Mladá fronta, Praha 1985.

* Pasák, Tomáš: Soupis legálních novin, časopisů, úředních věstníků v českých zemích z let 1939–45. Univerzita Karlova, Praha 1980.

* Peroutka, Vladimír: Květnová revoluce – památník z revolučních dnů. Melantrich, Praha 1945.

* Plicka, Karel: Praha ve fotografii Karla Plicky. Česká grafická unie v Praze, Praha 1940.

* Plicka, Karel: Praha ve fotografii. Orbis, Praha 1971.

* Šimon, Robert A.: Památky Čech a Moravy – Česká fotografie 1941. Politika, Praha 1942.

* Šmejkal, František a kolektiv: Skupina RA. Katalog výstavy, 1988.

* Tomášek, Dušan: Causa Emil Hácha. Themis, Praha 1995.

* Tomášek, Dušan: Generál Alois Eliáš. Epocha, Praha 1996.

* Volavka, Vojtěch: Pražské kostely. Miroslav Stejskal, Praha 1947.

 

...

Vloženo: 09.09.1997 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52